Ångerrätt & Reklamation

Ångerrätt

Som konsument har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 10§ (DLA) rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot varan. Det innebär att du måste meddela oss om att du ångrat ditt köp inom 14 kalenderdagar från att du mottagit varan.

Undantag för ångerrätten

1.1 Ångerrätten gäller inte datorprogram, operativsystem, spel, ram-minnen, minneskort och ljud- och bildupptagningar om förseglingen eller plomberingen brutits. Delar av varor kan ej returneras.

1.2 Vid köp av produkter i elektroniskt format t.ex. ljud- eller bildupptagning, spel, programvarulicenser och presentkort förlorar du rätten att ångra köpet efter att du mottagit den elektroniska försändelsen eller att licenskod/information har gjorts tillgänglig.

1.3 Använda hygienartiklar och kroppsnära produkter så som rakapparater, tandborstar, in-ear hörlurar/hörlurssnäckor och smink i bruten förpackning kan inte ångras av hygienskäl.

1.4 Livsmedel, som till exempel kapslar till espressomaskiner eller smakessenser till kolsyre-maskiner och kosttillskott omfattas ej av ångerrätt.

1.5 I vissa produkter ingår förbrukningsvaror som levereras i plomberad förpackning, till exempel patroner till skrivare. För att ångerrätten ska gälla får dessa plomberingar ej vara brutna.



Retur

Om du önskar returnera en produkt är det viktigt att den är oanvänd och oskadd i sin originalförpackning, det vill säga i samma skick som det mottogs. Om dessa krav inte fylls förbehåller sig Dangstons rätten att neka ärendet och varan erbjuds att skickas tillbaka mot en avgift på 69kr.

Om du väljer att utnyttja din ångerrätt står du endast för returfrakten. För att returen ska godkännas krävs det att vi har mottagit varan. Därför rekommenderar vi att du skickar varan spårbart när den är av högre värde för att vara säker på att den kommer fram.

Vid utnyttjande av ångerrätten har Dangstons rätt att göra ett avdrag till följd av varans värdeminskning. Vi avstår i regel från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick. När vi har mottagit varan betalar vi tillbaka kostnaden för produkten, dock ej frakten hem till dig.

Återbetalning

Från att vi har behandlat din retur får du dina pengar inom 14 dagar. Om du har frågor gällande din återbetalning är du välkommen att kontakta Klarna kundtjänst på nummer 08-120 120 10.

Observera att du måste hämta ut din vara för att kunna göra en retur. För outlösta paket debiteras 295 kronor.

KLICKA HÄR FÖR ånger

Reklamation

Som konsument har du tre års reklamationsrätt från det datum du tar emot varan. Enligt lagen är det under de sex första månaderna upp till säljaren att bevisa att varan inte är defekt, annars räknas felet som ursprungligt. Efter sex månader är det upp till köparen att bevisa felet var ursprungligt.

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det, enligt konsumentköplagen, alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.



När reklamationen godkännes

Konstateras din produkt som defekt enligt fabriksgarantin (inom garantitiden) så försöker vi i första hand att hitta en reparationslösning. Om det inte går att reparera produkten ersätter vi dig med en ny eller likvärdig produkt. Har du egna önskemål så kan du skriva ner dessa i felbeskrivningen så tar vi hänsyn till dem i den mån vi kan.

Viktigt att notera är att köparen inte blir återbetald vid en reklamation utan i första hand repareras produkten och i andra hand skickas en ny vara ut.

Dangstons säljer datorer, kringutrustning och elektronikvaror från ett flertal stora tillverkare. Dessa har nästan undantagslöst egna service- och supportorganisationer som tar hand om defekta produkter, installationssupport och dylikt.
Vissa tillverkare byter ut produkten om den inte fungerar vid leverans medan andra valt att reparera dem från första dagen. Detta förfarande är inget Dangstons kan påverka utan det är tillverkarnas respektive policy som styr detta.



När reklamationen inte godkännes

Om vi inte hittar något fel på produkten i enlighet med din felbeskrivning kan du bli belastad en testavgift på 250:- inkl. moms samt returfrakt. Varan returneras då åter till dig.

KLICKA HÄR FÖR ATT GÖRA EN reklamation


Tvist

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer Dangstons deras rekommendation i ärendet.

Läs mer om konsumentköplagen hos Konsumentverket

När du handlar via nätet gäller DLA. Du kan läsa mer om "lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" hos konsumentverket eller läsa hela lagtexten här (http://www.riksdagen.se/). Du är även välkommen att använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens hemsida: http://ec.europa.eu/odr.